Monday, February 15, 2010

Jabatan Pelajaran digalak anjur kegiatan di sekolah

http://www.bharian.com.my/Tuesday/Nasional/20100216000254/Article/index_html

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran mahu semua jabatan pelajaran negeri dan daerah menganjurkan kursus dan aktiviti mereka di premis sendiri berbanding di hotel seperti sebelum ini sebagai langkah penjimatan dan pengurusan kewangan berhemah.

Ketua Pengarahnya, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, yakin langkah itu tidak akan menjejaskan kursus dan aktiviti yang dijalankan kerana banyak sekolah sudah mempunyai kemudahan terutama dewan yang lengkap dengan pendingin hawa.

“Saya sendiri menggunakan dewan Sekolah Datuk Abdul Razak (SDAR) Seremban bagi memberi penerangan dan penjelasan mengenai Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NRKA), minggu lalu.


“Jadi, saya yakin penggunaan premis sendiri berbanding hotel tidak akan menjejaskan kursus dan aktiviti dijalankan, selain tidak akan menjejaskan usaha kita meningkatkan dan memartabatkan taraf profesionalisme guru,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Bagaimanapun langkah itu bukan bermakna Kementerian Pelajaran melarang terus penganjuran kursus dan aktiviti di hotel kerana dewan sekolah mampu menampung bilangan peserta yang ramai sehingga 500 orang.

“Jika peserta ramai, mereka boleh mempertimbangkan menganjurkan kursus dan aktiviti itu di hotel,” katanya.

Sementara itu, Alimuddin berkata, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengumumkan ganjaran yang akan diperoleh guru besar dan

pengetua yang berjaya melonjakkan kecemerlangan sekolah berasaskan akademik, kokurikulum dan sukan tidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment